L’art et la science d’une pratique fondée sur les données probantes – intégrer l’application des connaissances à la formation de premier cycle

DESCRIPTION du cours

Ce cours offre un aperçu des cadres canadiens actuels d’application des connaissances (AC) et de leur utilisation en pratique, élaboration de politiques et prises de décisions. Nous examinerons les connaissances et les compétences requises en matière d’AC afin de créer un volet transversal dans un programme de sciences infirmières de premier cycle.  L’accent sera mis sur l’application pratique au sein d’un programme et sur un modèle pour  atteindre l’objectif d’une pratique fondée sur les données probantes.

Public cible : infirmières enseignantes

Prestation : En ligne (Zoom et Moodle)

Durée : 3 séances

DATES

À confirmer

EXIGENCES

  • Examiner le contenu du cours et participer au forum de discussion (plateforme Moodle).
  • Participer à trois (3) séances virtuelles de deux heures chacune.
  • Participer aux présentations de groupe.

RÉSULTATS D’APPRENTISSAGE

À la fin de ce cours, les participantes seront en mesure de :

  1. Démontrer une bonne connaissance des cadres canadiens actuels d’application des connaissances.
  2. Différencier les approches d’application des connaissances et reconnaître les différents termes utilisés pour l’application des connaissances.
  3. Identifier les connaissances et compétences pour une pratique infirmière fondée sur les données probantes.
  4. Appliquer les connaissances et les compétences nécessaires pour une pratique infirmière fondée sur les données probantes à travers les programmes de premier cycle.

COÛT

125 $ CA pour membres

150 $ CA pour non-membres

ENSEIGNANTES

Margaret B. Harrison BN, MHA, PhD (Nursing)

Professeure émérite, School of Nursing

Queen’s University, Kingston, Ontario

Claire Betker RN, PhD (Nursing), CCHN(C), FCAN

Directrice scientifique

Centre de collaboration nationale des déterminants de la santé

Antigonish, Nova Scotia

À PROPOS DES ENSEIGNANTES

Biographies en anglais seulement.

Margaret B. Harrison

After many years of practice, Marg returned to school to pursue research in nursing practice. Her PhD (Nursing) from McMaster University concentrated on continuity of care for complex populations using guideline recommendations as the foundation for multi-interventions within randomized controlled trials. This approach was grounded in the early 1990s at the Children’s Hospital of Eastern Ontario where, in her professional practice and research role, she was challenged by senior administration to improve specific quality of care issues, e.g. central line care, preparation of repeatedly hospitalized children. Working with care teams, the dialogue always began with a critical review of external evidence to formulate a new local approach based on best available evidence. Marg continued as Nurse Specialist Research and Evaluation at a large teaching facility while working closely with the quality portfolio to conduct implementation studies driven by quality/risk issues, e.g. pressure injury prevention and management practices, transitional care of patients with heart failure.

During this time, the term “knowledge translation” became formalized and emerged as a distinct research paradigm. In the community, Marg undertook large-scale regional projects to implement evidence-informed care for the population with chronic wounds, beginning a long series of nursing research initiatives.

At Queen’s University (2000–2014), she was Scientific Director, Senior Scientist with the Practice and Research (PRN) Group, a unique practice–academic partnership dedicated to producing and using evidence for practice. She led the Queen’s Joanna Briggs Collaboration focused on syntheses and rigorous methods for practice use. As Professor Emerita, Marg continues this work voluntarily with community partners.

Claire Betker

A registered nurse, Claire Betker began her career in southwestern Manitoba at a rural single-nurse public health office. Claire has worked in public health, home care and primary health care in a variety of positions and levels – at a local, regional, provincial and national level. Claire is currently the Scientific Director of the National Collaborating Centre for Determinants of Health (NCCDH). The NCCDH, hosted by St Francis Xavier University in Antigonish Nova Scotia, is one of six knowledge translation centres funded by the Public Health Agency of Canada to support integration and uptake of relevant evidence into practice, decision and policymaking.

Claire has a Bachelor of Nursing from the University of Manitoba, a Masters of Nursing from the University of Calgary and a PhD in Nursing from the University of Saskatchewan. Her PhD work focused on the capacity for public health leadership to advance health equity in Canada.

Claire is CNA certified in Community Health Nursing.  She is a past president of the Canadian Nurses Association and the Community Health Nurses of Canada as well as a past Chair of the Association of Regulated Nurses of Manitoba.

POLITIQUES

Annulations :

  • Annulation avec un préavis d’une semaine ou plus avant le début du cours : Remboursement complet, moins les frais administratifs de 50$.
  • Annulation avec un préavis de moins d’une semaine avant le début du cours : Aucun remboursement.  Cependant,  les participants peuvent se prévaloir de l’option de reporter le coût du cours vers un autre cours de l’ICIE/ACESI.
  • Une fois le cours commencé, il n’y aura aucun remboursement.
  • L’ACESI se réserve le droit d’annuler le cours si celui-ci ne n’atteint pas le nombre minimum de participants requis.

Il incombe aux participantes d’obtenir le matériel de cours, y compris les articles et les manuels.

Veuillez consulter nos politiques académiques en ligne ici : https://cnei-icie.casn.ca/fr/a-propos/les-politiques-de-licie/

Ce cours est offert en anglais seulement.

Pour de plus amples informations ou pour toutes questions à propos de ce cours, veuillez contacter Julia Thomas, coordonnatrice des politiques en matière de formation : jthomas@casn.ca